leifsjoqvist

2012-01-01
15:13:21

islam
Det stora problemet med SD och dess närliggande
islamofobiska supportrar är att de drar alla över en
kam och att alla hamnar i den. Det är inte islam-
kritik i första hand utan etnisk.
Då jag är ateist har jag inget till övers för vare sig
islam eller deras tillskyndare.
Jag kan gärna kritisera Korantillskyndare på samma
sätt som kristna eller judiska troende.

Problemet är inte heller den enskilde troende. Vad
man gör med sina tankar är ens eget beslut och
det skall respekteras. Det är när man blir kollektiv
och vill påtvinga andra sina amsagor det blir allvar-
ligt.

Iran är självklart en styggelse.

USA och Israel utökar sin egen stat på andras bekostnad,
det gör inte Iran och det gjorde inte heller Afghanistan.

Dock, det SD och andra gör är att de gör invandraren syno-
nym med islam. Då blir det rasism. Då blir det kollektiva slut-
satser. Det blir märkliga glidningar som att våld, fattigdom
och allmän brottslighet sitter i ditt etniska ursprung.
Det är också så att den bild som blir kvar, trots SDs försök
att rumsrena sig, är att mötet med den mörkhyade blir till
konfrontation.
För gemene man blir islam och invandraren skyldig till allt
från gruppvåldtäkt till kriminella ligor.

Det finns galningar inom alla religioner och det förkrossande
majoriteter inom alla religoner som i huvudsak gör gott i liv-
et.
SD gör det idag omöjligt att diskutera trosfrågor eller att
sätta religion mot ateism. Man kommer bara att hamna
fel i dylika diskussioner.
Det blir ännu svårarer då SD och liknande är delade i de
som inte är troende och de som är kristna och hyllar bl a
korsriddare.

Min fiendes fiende kan vara min vän, som i fallet när vi
stödde afghanernas kamp mot Sovjet.
Men inte alltid. Det vore mig uteslutet att gå med i demon-
stration med nazister mot Israels bombningari Gaza.
Det är stor skillnad på staten Israel och dess praktik och
att vara jude.
Om jag möte Meyer på gatan kan jag inte anklaga honom
för vad Israel gör.
Lika lite som jag kan anklaga Amed för vad Al Quaida gör.

Muslimer och deras företrädare i Sverige kan inte be om ur-
säkt för vad militanta islamister gör(den förkrossande delen
av alla muslimer i Sverige har ju inget att göra med dem).
Lika lite som alla judar i Sverige skall tvingas redogöra för
vad de tycker om Gazakriget (det finns ju judar som aktivt
arbetar för solidaritetshandlingar med palestinierna).


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: