leifsjoqvist

2012-01-17
10:53:39

Slöja
Jag anser att myndiga kvinnor själv skall avgöra
om de vill bära vilka plagg de vill oavsett vad.
Det blir en orimlighet om staten skall bestämma
hur vi skall vara klädda.
I slutet av 70-talet förvägrades jag att gå med
shorts när jag arbetade inom mentalvården. Jag
tyckte det var orimligt då kvinnor kunde gå med
bara trosor under den vita rocken.
Argumentet jag fick från överläkaren var att det
oestetiskt att visa mansben. Jag hade självklart
åsikten att mina ben var till glädje för kvinnor.
Ärendet gick till ansvarsnämnden och jag fick rätt.
Dock borde det ju vara självklart att man måste
visa ansiktet i offentliga sammanhang. I skolan
måste man ju visa vem man är vid provskrivning,
vid läkarbesök eller på banken måste man ju kunna
visa vem man är( om nu kvinnor vill bära helt dölj-
ande plagg får de väl underkasta sig legitimering
via fingeravtryck vid ovanstående exempel). Men
vill man annars dölja sitt ansikte borde det ju va-
ra upp till varje individ och i många fall skulle det
ju vara till allas trevnad om fler dolde ansiktet.
Kommentarer:
#1: DSA

Egentligen håller jag med: efter 18 års ålder måste man själv få bestämma, om man så väljer tjära och fjäder. Men för omyndiga borde det vara lika självklart att få ha åtminstone skolan som en religiös frizon. Ingen burka och inget kors under skoltid.

Men det finns ju en konvention som alla om än inte accepterar så åtminstone följer - man springer inte omkring naken på stan eftersom det anses stötande. Personligen tycker jag dock att det är betydligt mer stötande att se en kvinna i religiös heltäckande klädsel än naken. Skillnaden är att nudister inte har något religiöst argument att falla tillbaka på och att vi i Sverige och stora delar av världen har bestämt att religiösa livsåskådningar är finare än andra (t ex nudisters).

2012-01-18 @ 09:29:02
#2: leif

Bra distinktion. Visst borde mna få springa naken om man tillåter exempelvis burka eller andra religiösa plagg.

2012-01-18 @ 09:32:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: