leifsjoqvist

2012-03-16
16:32:37

Kontant dialekt

Fredrik Lindströms första program om Svenska dialektmysterier
för oss till mitt barndoms hem. Vi är i Sunne, Munkfors och Östra
Ämtervik. På den sistnämndas kyrkogård intervjuas Göran i Kvarn-
torp som är en inventarie i området. På samma kyrkogård ligger
min morfar Emanuel och min mormor Anna.
Lindström söker efter kulturella skillnader som orsak till skillnader
i dialekt. Klass hade varit en bättre sökmotor då Munkfors är en
ren arbetarbyggd medans Sunne varit områdets plats för de som
styr och sitter på pengarna.
Höss ärre merrä? är i vilket fall en fras som gör att jag känner mig
hemma.
Jag minns mina somrar med Karl på Udden och de andra gubbarna
som väntade vid mjölkpallen. Där stod de och berättade skrönor om
vad de upplevt( allt var sant för mig som barn)och jag bara söp in
all lärdom.
Vad jag minns var vilken skillnad de gjorde på folk och varifrån de
kom. Deras värld var väldigt liten. Om en människa kom från Lysvik
eller gräsmark kunde de lika gärna komma från månen. Jag minns
just de där orden: de pratade ju konstigt (så sa gubbarna om de and-
ra).

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: