leifsjoqvist

2012-05-05
11:48:32

Segregation
När jag cyklade igenom Backa Röd idag såg jag en etnisk
svensk familj som flyttade. Många gör det. Det är en flykt
som accentueras av den politik som förs i Sverige och Europa.
Politiker och annan makt skyller de stora klassskillnaderna på
flyktingar eller ännu värre på människor som bott i landet i
flera generationer men som inte har ett etniskt ursprung i det-
samma.

Det är deras fel att det inte finns tillräckligt med jobb?

Själv är jag råsvensk. Mina rötter finns i den värmländska skog-
arna sedan århundraden tillbaka. Mina föräldrar flyttade till Göte-
borg på 50-talet för att det fanns jobb på varven här. Mången
svensk odalfödd har gjort den resan.


Jag har aldrig haft problem med människor med andra delar av
världen. Tvärsom. Jag har ett genuint intresse att veta allt som
går att veta om den jord jag lever på. Jag anser också att de s k
kulturella skillnaderna som finns inte kan förklara skillnaderna i
vårt samhälle. Det är retorik som är hämtad ur nazismen.
Huvudproblemet är att klassskillnaderna ökar därför att överhet-
en kräven exempellös konsumtion. Flera bilar, flera hus i flera
länder,dyra lägenheter, massivt resande och liknande i en gal-
opperande överkonsumtion av de som redan har gör att de som
lite eller inget har görs till problem.


Det tragiska är att vi står inför ett 30-tal. Underklassen måste org-
aniseras och göra motstånd för överheten har aldrig gett något ifrån
sig om de inte tvingas.
Det tragiska är att denna organisering kan lika gärna tas över av
nazister/rasister och då göras till en etnisk konflikt istället för en klass-
konflikt.

På 30-talet i Tyskland ställdes detta på sin spets när kommunisterna
i ideologiskt hjärnsläpp demonstrerade med nazisterna i en gemensam
kamp mot socialdemokratin. Idag är risken att socialdemokratin gör om
kommunisternas misstag. Socialdemokratin vill ha makten till varje pris,
glöm aldrig det.
Vänstern måste hålla den etniska frågan stången och inte hamna i
dumheter om kuluturella skillnader eller var man är född in i för rel-
igion.
Idag bygger makten in oss i klasser och etnicitet. Makten bygger ba-
ra lägenheter för dem som har pengar och sedan hudflänger man bo-
ende i förorterna på ockerhyror och ger dåligt underhåll.
Tydligar kan inte en klasspolitik bli. När hyrorna nu i princip släpps
fria kommer innerstaden att tömmas på folk som inte har råd.
Det är lika bra att förbereda sig för vintern kan bli lång.

Dessa enkla krav tenderar till att bli ouppnåliga......
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: