leifsjoqvist

2012-11-20
23:49:02

Är tanken om något bortom det normala borta
Kaliber i söndags handlade om bortträngda minnen.
Under några år på 80-talet och fram så var ju detta
något vedertaget. jag minns med fasa den stora in-
cestvågen som bröt fram samtidigt med Ny Demokrati.
Det var samma skit på sida myntet. Var och varannan
människa utsatte andra för övergrepp. Vissa riktiga dår-
ar kunde få saker publicerade på Aftonbladets debatt-
sida där de påstod att 20% av Sveriges befolkning någ-
on gång utsatts för incest.
Det var orimligheter som kunde liknas vid 1600-talets häx-
processer. Jag läste en amerikansk forskares 100-punkts-
program där man kunde se vem som förgrep sig på sina
barn. Skita med öppen dörr var en punkt. Jag funderade
på hur jag skulle kunna skita när jag var ensam med små
barn springandes i huset. jag fann ingen lösning utan fort-
satte skita med öppen dörr.
Massor med folk lurades att tro att det varit utsatta för incest.
Familjer slogs i spillror.
Ändå, jag vet och visste att incest finns. Jag och mitt ex fund-
erade på att ta fosterbarn vid denna tid och jag pratade med
några utredare och det de berättade fick mig att må illa. Risk-
en med masspsykoser av det slag som incesthysterin gav gör
att de verkliga förövarna kommer undan. Incest finns.
Det som möjliggjorde incesthysterin var tanken om bortträngda
minnen. Ur ingenting steg massor av kvacksalvare upp ur jord-
en och hävdade att vara och varannan blivit påsatta av sina för-
äldarar men att de förträngt detta och behövde hjälp att åter min-
nas. Med projektion och suggestion kan man få människor att tro
i princip vad som helst.
Under denna tid presenterades också seriemördaren ,och oftast
i kombination, de med multipel personlighet. De kom och de för-
svann.
Det var en tid där fortfarande psykoanalysen var i dominans. Det
vare en tid när ville se bortom människors yta. Det fanns mycket
bra saker med det. En humanism som strävade att ställa saker till
rätta och ge människor ett språk att prata om existensens ofrån-
komliga tanke om undergång och ångesten inför detta.
Men det slog över och som så ofta när något blir fel i badet så töm-
mer man ur barnet med badvattnet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: