leifsjoqvist

2012-11-25
14:05:46

Att ha eller att vara
Erich Fromm skriver i Att ha eller vara att ägandet är roten
till allt onda. Det var först när vi började att skydda våra till-
gångar som grunden till de stora krigen startade.
Karl Marx skrev att varat bestämmer tänkandet och med det
menar han bara att vi ha goda förutsatser men om vår klass
eller grupp hamnar i konflikt med våra tankar brukar vi böja
oss för vad flertalet vill. Unga rebeller från medel- och över-
klass brukar ju manifestera sig fram till det är dags att bilda
familj och då lugna sig och ta sin plats igen.
När arbetarklassen var stark under 1900-talet fanns en stolt-
het i vad klassen var. Man var stolt över sitt arbete och tog
kamp för vem som skulle äga rätten till arbetet. Man skapade
en kultur som beskrev och lyfte det egna.
Detta dog med 1980-talets nyliberala våldsamma offensiv. Då
slogs arbetarklassens organisation sönder. Arbetarklassen
splittrdes och en ytlig kultur ersatte den egna.
Idag kan jag höra hur ungar frågar hur mycket jag tjänar när
jag är "boss" i fotbollsklubben. När jag säger att det inte hand-
lar om pengar ser de frågande på mig. Om jag sedan säger att
jag inte äger en bil blir det frågande till ett ointressant flackande
efter nästa händelse.
Jag har kommit så långt in i livet att mina barn blivit vuxna och i
stort lever sina egna liv. Då jag inte lever i konsumismens vara
så får jag pengar över även om min lön och arvoden inte beting-
ar astronomiska summor. Det enda jag känner inför detta är att
jag är relativt fri. Jag har inga lån överhuvudtaget och jag behöv-
er inte tänka på att slita extra för att få det att gå ihop och jag
behöver inte känna oro över åtminstone den närmaste framtiden.
Jag kan alltså göra det jag vill. Det innebär att jag många veckor
har 7-dagarsvecka med sena kvällar som grädde på moset. Men,
det är ett val.
Jag äger inte mycket till utbildning men jag är klok.
De människor som jag kan kalla vänner har definitivt inte valt vän-
skapen på materiella grunder. Vi är vänner.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: