leifsjoqvist

2012-11-11
13:53:10

Goda söndagar
Sedan en tid tillbaka har jag fått lära mig att sköta
dygnsrytmen bättre. Det tillsammans med att jag
äter på fasta tider och avstår helt socker gör att
jag fått normala blodsockervärden igen. Nu åter-
står kampen mot rökningen. Jag har inte rökt på
6 veckor men lurat mig med cigarillrökning vid öl-
drickande. Det har blivit några få vid fem tillfällen.
Så igår kom det stora bedrägeriet. Efter en hekt-
isk dag tyckte jag att jag förtjänade lite belöning
och sög i mig två cigariller. Hela mitt inre skriker
att jag lurar mig själv men odygden segrade.
Söndagmornar är givna att lyssna på radio. God-
morgon världen är alltid intressant och Public ser-
vice ett instutition att lyssna till.
Men sedan kommer höjdpunkten och det är Klingan
i P2. Lennart Wretlind tar oss med runt hela världen
och till ställen som inte finns i den massproducerade
nöjesindustrin. Idag lyssnade jag på thai folk-funk vil-
ket var grymt bra. Senare ett längre reportage från
Mali där islamitsiak extremister i norra Mali förföljer
folk som spelar eller lyssnar på musik. En variant av
maoisterna i Sverige i slutet på 70-talet som gick till
storms mot rockmusik som imperialistisk. Det är i
dessa små berättelser som man måste skilja på is-
lam och islam. Jihadister är inte mer vänner än naz-
sister i frågan om nationellt oberoende. Jihadister är
som vänsterterrorimen på 70-talet. Oförmågan att ta
helt avstånd från terror sköt vänstern i sank.
Till slut kommer två helt underbara låtar
Ivan” Reel, Strannie Ludi (Sketis Music) och
“Woman of the Ghetto” Phyllis Dillon, Midnight Confessions (samling, Demon Music Group).
Under en timma har Wretlind tagit oss med till norra Thailand
där man mer är laotier än thailändare, till Mali för att ta vägen
över Ukraina och stanna i Jamaica.
Grönkål är min nya passion. Kolla vad det innehåller och frossa.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: