leifsjoqvist

2012-11-28
13:15:00

ord
Jag läser Filter och Madelene Engstrand Anderssons reportage
om organstölderna i Gaza. Donald Boström hade rätt hela väg-
en och hans kritiker fel. De som beskyllde honom för antisemi-
tism är ute i grumliga ärenden och hade jag varit jude hade jag
betackat mig för dylika vänskaper.
I vilket fall, i en mening står det att man gick upp "ohemult tidigt".
Ohemult är inget ord jag använder mig av. Däremot använde vi
det i en föräldragrupp i fotbollen för några år sedan då en av papp-
orna hade smeknamnet hemulen. Detta var dock ett misstag då
han som skapade namnet tänkte herulen. Heruler var germaner
som hade sin storhetstid runt 500-talet e.v.t men när de besgrades
av longobarderna 510 så förde de en tynande tillvaro.
Hemulen i Tove Janssons böcker om Mumintrollen var ju en tank-
spridd samlare av olika saker.
Ohemul används oftast i juridiska sammanhang och då i samman-
hang med orimliga krav.
Kanske har MEA tidigt använt ohemul och därför har de hamnat un-
der vanligt i hennes ordförråd.
Jag har ett sådant ord, inkommensurabel. Det fick jag när jag som
tonåring hade lärt mig alla ord i ordboken som började på a. Då gjor-
de jag ett hopp till i och stötte då på inkommensurabel.
När jag tog sabbatsår från gymnasiet som 18-åring och arbetade tre-
skift på Beckers ackustik hade jag en period som revolutionär poet och
en särskild natt skrev jag revolutionär dikt. Den slutade:
...och världen kommer att stödjas av en oförgriplig och inkommensurabel
rättvisa nämnligen proletariatets diktatur.
Sålunda försvann proletariatets diktatur ur hårddisken med kvar höll sig
inkommensurabel.
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: