leifsjoqvist

2012-10-20
11:01:00

Det måste vara något större
Många troende säger att livet vore meningslöst
om det inte finns en Gud. Många av dessa häv-
dar att vi då inte heller skulle hålla oss i skinnet
utan begå omoraliska handlingar och detta för
att vi då inte fruktar en högre makt.
För mig är detta utslag av sjukt och ynkligt tänk-
ande. Alltså, man måste ha en härskare som ta-
lar om vad man skall göra och vad man får göra.
Den som accepterar dylikt tänk finns ju i samma
tankebanor som de som hyllat Pinochet, Stalin,
Franco eller andra diktatorer i historien.
Livet i sig räcker gott som mening. Allt detta fant-
astiska i livet som vi under vår livstid kan förund-
ras över. Det verkar som religiösa går och tänker
på annat än livet när de lever.
Jag har heller aldrig förstått att man skulle begå
mer omoraliska handlingar om man inte fruktar
en Gud. Kristna och Islamitiska bekännare har
väl mer än väl bevisat att de inte är några mora-
liska föredömen när de mördar och fördömer i
sina Gudars namn. Jag tänker aldrig att jag vill
mörda eller våldta men tydligen tänker de reli-
giösa på detta hela tiden och måste ha en Gud
som hindrar dem att utföra dessa handlingar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: