leifsjoqvist

2012-10-17
13:53:26

Döden och livet
Jag är 54 år. Jag har levt längre än jag kommer att leva.Livet
har sedan några år vänt. Döden är närmare. Jag tänker inte på
döden annat än i termer av lidande.Jag vill inte plågas och jag
vill inte förlora möjligheten att styra mitt eget liv.
I det perspektivet blir Cape Diem något reellt. Då är det inte bort-
skämda över- och medelklasspersoner som bladdrar i media om
att satsa på sig själva som det handlar om. Det är enkelt och det
handlar om att uppskatta det lilla i livet. Jag tror inte en sekund att
jag blir lyckligare för att jag har en massa saker, däremot vet jag
att jag är lycklig när jag är. Det kan vara en lektion som fungerat
bra och skrattande barn säger att de haft roligt, det kan vara en
träning som fungerat bra och intensiteten varit hög ochdå man kan
känna utvecklingens vingar fladdra, det kan vara att läsa en bra
bok eller när jag ser en bra film, det kan vara att lyssna till de ny-
inköpta cd-skivorna av Peter Hamill eller cykla med Dragonforce
i lurarna.Det kan vara när mina barn mår bra eller när Sverige helt
osannolikt går från 0-4 till 4-4 mot Tyskland.Det kan vara att bara
vara i goda vänners lag och ta en pilsner eller två och bara prata.
Unga människor lever inte med döden i sinnet. Man har en fas när
man är runt tio då döden är skrämmande. Det är den infinitiva reg-
ressen som skrämmer. Evigheten utan slut.man vill dö före sina för-
äldrar då man inte kan tänka sig att leva med smärtan det skulle inne-
bära.
Så bli man äldre och döden försvinner. Man lever som för evigt. I
vårat samhälle behöver man inte stöta på döden förrän man passerar
50. De sjuka och döda göms undan. Förr levde man i dess närhet.
Jag inbillar mig att livet blir så oerhört mycket större i dödens närhet.
Vi är många som säger att vi skulle ta livet av oss om vi nåddes av
det oundvikliga men extremt få tar steget när de är där. Livet är trots
allt för värdefullt. Det finns altid någon liten glänta av hopp.
Det viktiga är trots allt inte att man dör utan hur man har levt.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: