leifsjoqvist

2012-10-05
00:19:09

Romer
I början på 70-talet censurerade SvT en amerikansk serie
som grundade sig på Mark Twains Huckeberry Finn. Man
ansåg att romer karaktäriserades på ett rasistisk vis.
I Max Lundgrens böcker om Åshöjden finns romer med.Här
skildras de som oroselement men när de behandlas med res-
pekt svarar de upp men vänskap.
1986 sände Rekordmagazinet med Jan Guillou ett reportage
där han visade att romer var överrepresenterade när det gäll-
de stölder. För det fick Guillou löpa gatlopp och Joachim Isra-
el gjorde jämförelser med judeförföljelserna i Tyskland.
Många har ett kluvet förhållande till romer.
Jag känner en del och har aldrig ens tänkt på dem som romer.
Det är som vem som helst.
Dock finns i min närhet dysfunktionella familjer som gör att jag
i allra högsta grad funderar negativt om dem och ibland blir de
också till romer.
Det uppstår problem när romer blir för mycket romer helt enkelt.
Den historiska barlasten gör att varje gång frågan dyker upp så
svaras det upp med vad romer gjort i historien. Nästan varje gång
jag tar upp ämnet så kan personer jag pratar med ge historier om
romer som är allt annat än positiva. Det kommer också från män-
niskor som aldrig i världen skulle säga bära en enda gen som skul-
le kunna bära rasism i sig.
Enklast är väl att bedöma individer för sig utan att ha en förutfattad
mening. Även om romer stjäl mer än andra så kan man ju inte döma
en rom man träffar utifrån detta. Just den romen kan ju vara en all-
deles utmärkt människa. Om en liten procent av romer stjäl kan man
alltså inte döma gruppen 99% romer för detta.
Här en artikel med en litet annat perspektiv.
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: