leifsjoqvist

2012-10-19
12:23:11

vad gör man?
I Ring P1 ringer en man och är upprörd över fallet med
Jeanette. Flickan blev våldtagen av sin morfar och inga
myndigheter reagerade. Nu rasar de flesta och säger att
det kan inte vara så svårt att straffa gärningsmän som ut-
för dylika övergrepp.
När motsatsen dyker upp som med Ulf vilken blev dömd
och sedan frikänd från ett 5,5 års fängelsestraff då rasar
de flesta över att myndigheterna överdriver sitt sökande
efter gärningsmän och vem som helst kan åka dit.
Vem har inte hört någon säga att om deras barn skulle ut-
sättas för något så skulle de döda?
Detta händer så gott som aldrig.
Ilskan finns där nog men sorgen är starkare än lusten att
hämnas och tur är det. I sjuka kulturer som exempelvis den
albanska så gör hämndkulturen att delar av landet står stilla
därför att alla ruvar på hämnd eller gömmer sig för detsam-
ma.
Hämnden är ett sjukt tillstånd som inte har något med mänsk-
lighet att göra, ja inte något med övriga djur heller, inga djur
hämnas.
Min dotter blev tillsammans med två väninnor misshandlade
på brunnsparken för snart tre år sedan. De som misshand-
lade blev lagförda men desna blev det inget mer. Jag ringde
till polisen och insåg att de inte tänkte gå vidare med ärendet.
Jag ringde då till Sveriges radio och till slut tog västekot upp
ärendet och min dotter och hennes väninnor blev intervjuade.
Journalisten intervjuade åklagar och polis och de sistnämnda
var riktigt pinsamma i sin pudel. Till slut blev det rättegång ca
1 år efter misshandeln och de två bröderna blev dömda.
Jag minns att min känsla var att döda. Jag var avgrundsför-
bannad. Jag tog reda på vilka bröderna var och var de bodde.
Jag hörde mig för vilka de var. Till deras lycka var att min dotter
var den som klarade sig bäst. Hon puttades i marken och blev
verbalt kränkt medans hennes väninna blev brutalt misshand-
lad med massor av slag i ansiktet. Jag vet ärligt inte hur jag rea-
gerat om de två väninnor hade i ombytta roller.
Nu blev det ett bra slut för de unga kvinnorna. De fick upprättelse.
Lagen visade att den fungerade om än med lite spark i röven.Det
visar att ett rättsamhälle måste ha fungerande juridiska organ ann-
ars får vi människor som skall agera på egen hand och det är,vet
vi från historien,förödande.
Fallen ovan visar också att vi inte kan agera i känslorus. Då får vi
lynchmobbar där massor av människor döms utifrån felaktiga grund-
er.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: