leifsjoqvist

2012-09-18
23:55:08

Bra och dåligt
Jag läste Män som hatar kvinnor i ett bladvändarrus. Det var så
bra. Larsson hade ju år av journalistisk i sig när han skrev. Både
storyn och språket var ju enastående bra och i synnerhet för att
vara krim. De andra två böckerna lyssnade jag på som ljudböck-
er och det blev långa promenader med hunden. Det gick ju inte
att sluta lyssna.
Jag såg filmerna och tyckte att de var välgjorda. Som alltid när
ser filmade böcker saknar man ju delar som gjorde tydliga av-
tryck, men i stort lyckades de svenska filmerna fånga essens-
en i Larssons böcker.
IKväll tittade jag på The girl with the Dragon Tattoo och den är
usel. Jag förstår inte hur den  som inte läst böckerna kan förstå
vad det handlar om. Filmen är såpig och seg. Kanske trodde man
att kändisar och en känd regissör räckte. Filmen är fylld av place-
rad reklam som stör. Coca Cola, Billys pizza, Marlboro osv osv.
Fy vilken smörja! Denna kulturimperialism som förutsätter att en
amerikanska publik inte klarar av att se på något som inte är pro-
ducerat av amerikanska bolag kan nå en publik eller ens får nå
en publik Alla dessa remakes som amerikansk film är fylld av och
alltid sämre än sin förlaga.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: