leifsjoqvist

2012-09-28
10:26:43

Så händer det igen
Jag bytte bakdäck på cykeln igår. Jag är för lat att göra det själv
utan lämnar alltid in den till Åkes cykel. På vägen hem vid Coop
finns tydliga markeringar om att cykelbanan korsar bilvägen och
då jag dessutom kommer från höger har jag dubbel förkörsrätt.
En Volvo glider fram om jag ser att ett möte är på gång. Han stan-
nar inte. Han ser överhuvudtaget inte för han SMSar. När jag vrål-
ar tittar han förskräckt upp. Dumfan kunde ju kört över en dagis-
grupp för han hade inte uppsikt överhuvudtaget.
Huvuddelen av alla de som idag framför bilar på våra vägar skul-
le inte få göra det. Inte heller borde det vara tillåtet att prata i mo-
biler eller SMS så länge bilen rullar. Ansvaret vilar på bilisten. Det
är hen som har 1 ton skrot att ansvara för mot 10kg cykel. Om man
gör en analogi till skogen skulle knappast en svampplockare anklag-
as för att ha blivt skjuten av en jägare även om denne jägare påstår
att hen inte sett något.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: