leifsjoqvist

2012-09-16
12:24:00

White trash
Jag har lyssnat på en serie om tre program på P1 om
begreppet white trash. Tendens heter programmet och
Mia Blomgren går runt i stockholms förorter och pratar
med folk som kallas white trash.
Man skall gå i mysbyxor, gå i foppatofflor och ha en tat-
uering i svanken och bo i förort. Till det kommer ett utan-
förskap som kommer sig av dålig utbildning och inte säll-
an missbruk.
I USA är det oftast husvagnsfolket som pekas ut. I Sver-
ige har vi fått en vidare tolkning.
White trash har ju fått en grupp och en låt som skall symb-
olisera gruppen. Om det är giltig är jag white trash för Z Z
Top och La grange är ju grymt.
White trash är ju en omskrivning av trasproletariatet.Det sen-
are begreppet skrev ju Marx om. Han ansåg dem vara en
grupp som var lätta att utnyttja av överheten då de sålde
sig för pengar till vad som helst.
Det är en svår grupp att greppa. Jag bor ju i ett område som
säkert också skulle kunna kallas för ett white trashområde.
Fördomarna om dem bekräftas ofta av dem själva. Igår var
jag och handlade och en ung kvinna var som en prototyp
för fördomen. Hon gapade och skrek i affären. Hon gick med
benen brett. Hon hade mysbyxor, foppatofflor och säkert ock-
så tatueringen. Hon skrek på vad jag tror var hennes mamma
att denna som var helt tyst skulle sluta skrika. Kort sagt hon
var en människa svår att tycka om.
Det finns också ett annat obehagligt uttryck hos "mina" white
trashar och det är att de är rasister. Istället för att liera sig med
människor i samma situation som de själva gör de dem till synda-
bockarna för deras egna tillkortakommanden.
Dock stör mig föraktet över denna grupp. De som har fördomar
tycks mig inte ha så mycket själva i sina varan att fördöma and-
ra.Det är katten på råttan på repet som spelas upp.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: