leifsjoqvist

2013-04-03
17:32:07

Den svåra utmaningen
Jag har arbetat med och runt unga i socialt
utsatta positioner i nästan hela mitt liv. Jag
har lärt mig, i stort, hur de fungerar och hur
jag bör agera.
Ändå går det fel ibland. Det är inte lätt att mö-
ta en ung man utan självkänsla och som bara
ställer till jävelskap. Det är svårt att möta den-
ne ung man med att ge honom något annat
än skäll och avsky. Ändå är det enda vägen
till ett möte.
Den unge mannen projicerar oftast sitt själv-
förakt och förväntas sig bara skäll och avstånds-
tagande tillbaka. Om man inte medvetet möter
en sådan ung man åker man dit och beter sig
så som han förväntat sig.
Det handlar alltså om att bryta projiceringar.Er-
bjuda något som han lystrar till, som får honom
att tänka till. Detta enkla hjälper självklart inte ut-
an är bara ett första trappsteg till att bygga rela-
tion.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: