leifsjoqvist

2013-12-20
22:45:17

Bättre artikel
Mattias Hagbergs andra artikel om den delades staden
är bättre än de första. I denna pekar han på något som
jag retat mig på under flera år. Det handlar om hur poli-
sen beskriver de kriminella och sin kamp emot dem.Pol-
isen lugnar allmänheten med att tredje man inte råkar il-
la ut som om de kriminella själva inte räknas som offer.
Det andra är att man använder miltära termer i sin kamp
mot de kriminella. jag natar att det beror på att poliser i
Sverige lär sig från USA. Man lär hur den amerikanska
polisen strider mot gäng och inte minst mot narkotika.Då
är det militärt tänkande som gäller. Hur man slår ut sin
fiende.
När skotten skjutits i Backa har jag vetet vilka som blivit
skjutna och det handlar om unga män som jag någon gång
stött på antingen som tränare eller som mina söners kam-
rater eller bådadera. Det handlar inte om psykotiska mass-
mördare som man ser på film utan om vilsna unga män ut-
an styrning.
Det tredje är hur man hela tider kallar skotten för gängrelater-
ade. I flera fall har det inte haft ett dugg med det att göra.För
några år sedan rapporterades det om en skjutning mot en bil
där två unga män skottskadades. vad som hände var att de
två männen var höga som hus och började leka med pistol-
en som gick av och skadade dem. Korkat var det men inte
gängrelaterat. I andra fall har det handlat om kärleksrelation-
er som  spårat ur eller om intern ilska över oegentligheter men
som varit utan gängrelatering. Det stora problemet är mer
att det nu finns vapen som är lätta att få tag i för unga och
aggressionshämmade män inte sällan under någon form av
rus.Polisen har inte koll på vad som händer.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2216424--vissa-beskrivs-som-goda-andra-som-onda-
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: