leifsjoqvist

2013-02-17
00:05:37

Dagens tankar
Jag köpte Örneborgs räksallad och där står att den skall
innehålla 11% räkor. Jag silar skiten genom ett durkslag
och hittar tre räkor. Burken sägs innehålla 400gram.Jag
tror inte tre räkor kan bli 11%. Men burken har en fasci-
nernade innehållsförteckning. Texten är så liten att jag
inte ens kan läsa med mina läsglasögeon utan får ta hjälp
av ett förstorningsglas. Burken innehåller: rapsolja,vitbetor,
vatten,räkor,socker,äggpulver,salt.åttiksprit,senapsfrö,krydd-
extrakt,jästextrakt, stärkelsesirap,räkpulver, fiskpulver,tomat-
pulverdruvsocker,kräftextrakt,vinäger,konserveringsmedel,
E202,E211,antioxidationsmedel,förtjockningsmedel och en
massa färgämnen.
Sven Yrvind skall ut och segla igen. Jag lyssnade till ett före-
drag av honom 1974 på Ånässskolan. Jag gick i åtten och var
fascinerad över hur man kunde segla jorden runt i en liten båt.
Han hette Sven Lundin då.
Jag minns just den tiden med vemod. Alla tejer kom till mig och
ville berätta om de killar de var kära i. Jag lyssnade och förbann-
ade mitt öde. Jag runkade tre gånger om dagen och det var väl
det som gjorde mig till en så god lyssnare.
I min bokhylla hittar jag böcker som farsan köpte på Götaverken
genom Folket i Bilds bokombud. Han läste dem inte, men jag gjor-
de det. Det var den tid då folkrörelsetanken fortfarande var stark
och man tänkte sig att arbetarklassen skulle bildas och få ett rik-
are liv. Det blev inte så. Med TV och datorer har arbetarklassens
kraftigt fördummats.
Vem idag läser Nils Parling?
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: