leifsjoqvist

2013-02-03
22:44:21

Personlig svaghet
Jag har under mitt liv varit förskonad från allvarliga
sjukdoma eller skador. Några brutna tår, några brut-
na fingrar, en vedervädig halsfluss, två omgångar av
tandvärk som nästan slutade i självmord och så rygg-
en som jävlas någon gång vartannat år.
Jag har sällan förkylningar eller influensa. Nu har jag
haft det sistnämnda under några dagar och det gör
mig till en liten och sur människa. En bitterkuk.
Mitt humör går i botten. Jag tycker att alla människor
är tråkiga alternativt dumma i huvudet. Alla filmer som
görs eller har gjorts är ren skit. Alla böcker som skrivs
är pretentiös smörja.
När jag blir så jävlig tänker jag på Antonio Gramsci den
italienske kommunisten som greps av Mussolinis fascis-
ter 1926 och som höll honom isolerad i åtta år i en fuk-
tig cell vilket till slut tog hans liv. Han hade bölder över
kroppen och var ofta sjuk. Trots denna misär skrev han
under hela tiden. Han skrev brev som var uppmuntrande
för andra och han fortsatte sitt teoribygge vilket än idag
ha betydelse i diskussionen om hur samhället ser ut.
Han var en stor man.
Nu när jag är sjuk tänker jag:fuck him!
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: