leifsjoqvist

2013-07-21
23:32:00

Gud finns inte ens i brallan
Richard Dawkins har ett program på SvT om religion.
Det är fascinerande att troende menar att den som in-
te tror på en Gud inte heller kan se en mening med liv-
et. Jag anser det vara precis tvärsom.
Den troende har ju en uppfattning att Gud är allsmäktig
och att han styr och ställer som han vill. Det finns en
plan enligt dessa som vi dödliga inte kan se. Så varför
då göra något om allt redan är bestämt?
Om någon skulle hota mina nära och kära skulle jag age-
ra direkt och konfrontativt men en troende skulle ju luta
sig bakåt och försvara sin passivitet med att det är en del
av Guds plan och som han självklart inte förstår men att
det finns en mening med att Gud låter tre män våldta en
kvinna.
Det skulle kunna fyllas spaltmil med all jävelskap som den
gode Guden inte gjort något åt eller ännu värre som hans
beskyddare i dödlig skepnad utfört, allt tjafs om kärlek som
bara är munväder eller kärleken i dess mest perverterade
form som sanktionerar folkmord.
Sålunda begriper inte jag varför jag skulle njuta mindre av
livet. Jag som vet att jag blir maskföda när jag dör tar ju till-
vara på varje dag jag får som levande. Den som tror han
skall till paradiset existerar ju bara på jorden för att få leva
i den stora evigheten.
Jag som anser att det enda jag lämnar efter mig är mina gen-
er som finns i mina barn och därför beskyddar jag dem mer
än mig själv. Det gör ju inte de religiösa. De ser ju det som
en ynnest ifall deras barn dör. Då kommer ju dessa snabb-
are till paradiset.
Nej, nu är det dags att njuta lite ateism:
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: