leifsjoqvist

2013-07-22
12:00:57

Hvar fjortonde dag
Ulf Thoren hade ett program på SvT från 65-72 som hette
Hvar 14 dag. En dag 1968 kom ett team till Redbergsskol-
an för att spela in någon som kunde berätta en rolig historia.
Självklart så anmälde jag mig till detta. Jag kom inte ihåg vad
jag berättade men jag trodde jag skulle få vara med i TV.
Istället hade de valt en kille som gick i vad vi kallade hjälp-
klass, alltså vad vi idag kallar barn med funktionshinder. Då
var de enligt vårat dagligt använda språk idioter.
Historien handlar om en pojk som har en massa fina namn
och slutklämmen är vad han kallas och han svarar:Körven.
Vi unga gossar hade svårt att förstå hur en idiot kunde välj-
as framför oss. Kanske sådde det ett frö som senare skulle
utvecklas till en humanistisk livshållning och en tanke om
alla människors lika värde.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: