leifsjoqvist

2013-07-22
11:45:50

Lögn eller sanning
I Oförnuft och Känsla i P1 i förra veckan berättas om hur Tomas
Vinterberg kom på att göra filmen Festen. Han hade läst om ett
fall där det som senare blev filmen hade hänt i verkligheten.Men
det visade sig senare att mannen som berättade detta ljög.
Hur mycket ljuger man i sitt liv?
Jag minns när jag var tio år. Jag påstod då att jag tränade med
Västra Frölundas A-lag. Min farsa kände Sura-pelle och därför
kunde jag träna med dem. Nu var jag kass på skridskor så det
föll sig naturligt att en och annan tvivlade på min historia. Det i
sin tur innebar att jag var tvungen att fördjupa lögnen. Jag tog
reda på allt jag kunde om varje spelare och berättade senare
historier om varje spelare som om dessa spelare berättat det
för mig. Det fungerade på jämnåriga och jag lärde mig att ald-
rig föra det på tal när äldre grabbar eller vuxna var närvarande.
Lögnen växte sig fast och långt senare kunde jag berätta detta
som vore det en sanning.
I Fallet Festen blev en lögn till en av de bästa filmerna som gjorts.
I mitt fall blev lögnen en kvarnsten som inte lönade någonting mer
än att jag under många år ägnade åtskillig tid att täcka upp den.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: