leifsjoqvist

2013-07-10
00:47:00

Rensat huvudet
En vecka utan internet och utan TV har rensat huvudet.
Jag har läst böcker, badat, cyklat och funderat. Internet
kan ju ha den effekten att det slår ut bättre vetande i allt
det flöde som finns där.
Jag funderade över hur man skall få en annan människa
att ändra uppfattning. Bara kunskap hjälper inte. Det hand-
lar mer om pedagogik än kunskap. Hur skall jag nå in till
en människa som inte vill titta på friidrott för att det bara
är en massa negrer som springer? Det är ju inte nödvän-
digt om jag vet att det inte finns annat i den människan som
är gott, men det finns en massa Sverigedemokrater som
trots allt har goda värderingar, som uppfattar rätt och fel,
men som fastnat i att stigmatisera invandrare.
Jag tror att ett stort problem är avsaknaden av ideologi och
att begreppet klass är satt på undantag även av vänstern.
Jag tror att den organiserade vänstern är för liten. Det är för
få som möter andra på gator och torg och tar debatt. Det är
för få möten där man inte bara håller med varandra.
Vänstern har fastnat i maktordningsträsket. I Fria Tidningen
läser jag en krönikör som går till storms mot att misssbrukan-
de kvinnor stigmatiseras. Hennes stora fiende är mannen. Hon
kan inte ha mött många missbrukande män. Missbruk och ut-
slagning måste ju göras till en klassfråga och inte en fråga om
kön.
Jag läser i samma tidning en ugandisk konstnär som menar att
Sydafrikas stora problem är den kvarlevande vitheten. Den vita
strukturen finns kvar, men det stora problemet är att det nya klass-
samhället i Sydafrika styrs av en överklass, svart och vit, som driv-
er på för att berika sig själva och där ras blir kontraproduktivt. De
styrande svarta skjuter på svarta strejkande gruvarbetare
USA är ett bra exempel. Man river ner fördom efter fördom. Man
flyttar fram de organiserade svarta organsiationerna, svarta kan
ta sig fram och en har blivt president. Men klasssamhället består.
Den djupare orättvisan ligger kvar. De svarta som inte kan ta sig
fram sjunker djupare.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: