leifsjoqvist

2013-07-16
11:59:23

Tiden går
Igår var jag på Kviberg och kollade när våra P99or krossade
ett holländskt lag.  Gothia är igång och massor av människor
är i rörelse. När jag stod där kom M och hans fru och knacka-
de på axeln. Många år har gått sedan jag såg dem senast.jag
och M gjorde lumpen tillsammans. En SKPare och en R-are
som gjorde allt för att för att se till att krutet var allt annat än
torrt. Det var några månader där vi sökte att organisera en
masssjukskrivning för ett enkelt krav att få åka hem varje
helg.
M var glödande revolutionär och vi den tiden var inte SKP
och KPML(r) särskilt goda vänner, tvärsom, men M och jag
blev just det.
Nu 36 år senare står vi och kollar på ungdomsfotboll.
Jag följde dem hem och vi pratade några timmar. Vad händer
under så många år? Vi bildar familj, får barn och vi slutar vara
politiskt aktiva.
Dock, till skillnad från många , finns en inre glöd på sparlåga
längst därinne.
Jag har ungefär samma tanke idag som då om klasssamhället
och om imperialismen. Ja, idag är det tydligare än då vad det
gäller det svenska samhället.
Jag har ändrat min syn på de stora revolutionernas förmåga som
exempel, eller rättare, vad som hände efter de stora revolut-
ionerna.
På vilket sätt skulle en kinesisk bonderevolution tjäna som exem-
pel för ett litet och högt utvecklat kapitalistisk samhälle  med en
stor socialdemokratisk partiapparat och en stark folkrörelstrad-
ition?
Det kan komma till ett skarpt läge om några år. Om fascismen
fortsätter växa sig stark kan vi hamna i ett helt annat läge än idag,
men vi är inte där och vi har aldrig varit där.
Demokratin ger verktyg till att förändra. Det finns förutsättningar
att skapa rörelser för faktisk förändring. Men det tar tid och det
kräver ofantligt mycket arbete och den energin finns inte idag.
Tyvärr har inte elden från 70-talet lyckats hålla i sig. Kanske var
bränslet fel. I vilket fall blev det för få som stoppade pinnar i bra-
san.
På vägen hem tänker jag på alla de som kovände. De glödande
revolutionärerna som blev Tv-chefer, företagsledare, moderater,
kristna missionärer, ja alla de som vände totalt. Vad hände där?
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: