leifsjoqvist

2013-06-11
12:10:00

Den parasitära överbyggnaden
Så gott som varje organisation i vårat samhälle utvecklar
överbyggnader där allt det viktiga sker. jag har jobbat in-
om vården, omsorgen, fritidssektorn och fotbollen för att
ta några sektorer och bilden är tydlig.
Det finns en stor grupp människor som "utvecklar" verksam-
heter men utan att detta når ner till verksamheterna i sig. Tus-
entals människor som springer på seminarier, äger projekt,
får forskningspengar,eller har anställningar för att utveckla
verksamheter. Det handlar om miljarder som rullar runt över
huvudet på de verksamheter som det är tänkt att de skall ut-
veckla.
Inom omsorgerna utarbetas det planer och strategier som är
ack så vackra på pappret men när det krockar med en verk-
lighet där de som skall göra det är underbetalda, outbildade
och därmed inte särskilt motiverade rinner det bara ut i san-
den.
I skolan finns det tusentals tyckare och vetare som talar om
hur skolan skall vara. På golvet sliter lärare med att mer och
mer bli administratörer för alla dessa projekt och med allt min-
dre tid till sina elever. Barn som behöver all hjälp de kan få ut-
lämnas åt att de måste ha rika och utbildade föräldrar.
I fotbollen finns tusentals projektnissar, scouter, agenter och
utvecklare. De pratar och skriver och nästan allt handlar om
dem själva. Det pratas om röda trådar och utbildningspaket
vilka sedan skall göras om till praktik av en farsa med 30
ungar på olika nivåer och som har stort hjärta men inte så
mycket tid till att sjösätta projekt från överbyggnaden.
Vi är på alla nivåer och verksamheter i behov av fötter och
praktik. Vi är i behov av solidaritet och altruism.
Den senaste fullkomligheten från stadsdelen är att man ger
Backa BK 35000kr för att de skall starta en tjejverksamhet.
Detta är för att projektet från början bara riktade sig till unga
män. Projektet Backa BK är det bästa jag varit med om alla
kategorier och med snabba resultat. Det är helt och hållet
tack vare några starka ledare och en grupp unga män som
valt att ställa upp för saken. Många har getts ansvar och de
har tagit det. Då regerar SDN med att det är ett snedvridet
genustänk och att det skall satsas på tjejer inom samma pro-
jekt. På samma sida står jag med mina val och där jag är tvung-
en att lägga ner juniorlaget för tjejer för att jag helt enkelt inte
har ledare.
Jag börjar bli rejält trött att praktisera Sisyfos eller att vara en
jävla modern karikatyr Don Quixote.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: