leifsjoqvist

2013-06-09
12:20:39

Ett livsprojekt
När jag var runt 20 hade jag betat av det mesta av de
stora litterära klassikerna. Jag var helt inställd på att
jag skulle läsa allt som var översatt till svenska. Så
kom jag till Ulysses av James Joyce. Det blev en ut-
maning som hette duga. Allt handlar om en dag i Dub-
lin 1904. En dag på över 800 sidor. Jag började gång
på gång men det gick bara inte. Jag hade läst en ann-
an tegelsten, Ivan Gontjarovs Bråddjupet, som var så
tråkig att jag fick slita som en slav, och med samma tan-
ke som en slav att det måste finnas en frihet bortom arb-
etet, och jag tog mig igenom. När jag var klar var jag ba-
ra lycklig över att ha gjort det. Jag fick inget annat med
mig av läsandet av Bråddjupet än disciplin att ta mig ige-
nom mördande tråkiga texter.
Ulysses däremot gick inte. Jag for upp till Värmland och
isolerade mig i farsans torp och tog bara med mig boken.
Det gick inte. Jag försökte med att börja mitt i utan resul-
tat. När jag då valde att läsa sista kapitlet gav jag upp.
Där finns inget annat än en radda små bokstäver.Sida
upp och sida ner. Inga punkter, komman eller stora bok-
stäver. Bara små bokstäver. Jag gav upp.Jag cyklade upp
till Sunne och köpte Elsa Morantes två delar Historien som
blev till en av mina största läsupplevelser.
Nu kommer Ulysses som ljudbok uppläst av Reine Brynolf-
sson. 32 cd-skivor och 40 timmar. Så kanske kommer jag
till slut att gå i mål med Ulysses. Brynolfsson säger att det
sista kapitlet blir begripligt om det högläses och använder
Samuel Beckett som referens där denne har sagt att Ulyss-
es skall höras.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: