leifsjoqvist

2013-03-19
23:17:00

Så jävla fegt
En av mina spelare i juniorerna blev idag misshandlad på buss 18.
På bussen vid Brunnsparkens hållplats börjar åtta grabbar att hota
honom. De vill att han skall gå av. Han vägrar. Då bli han sparkad
och slagen och de flesta slagen får han ta i ryggen och när han ligg-
er. Ingen på bussen ingriper till hans försvar. Han egna ord var: det
var bara vuxna och gamlingar på bussen.
Nu klarade hans kropp detta ganska bra men hur det blir i knoppen
får man vänta och se. När man utsätts för våld på detta sättet sitter
det kvar hos många och inte sällan kan psykisk ohälsa utbryta vid
senare tillfälle.
I dessa rasismens tider var utövarna invandrargrabbar från Biskops-
gården och han som blev slagen invandrargrabb från Backa. För vis-
sa är detta den centrala infomationen och för sådana som jag ointres-
sant. Jag har upplevt våld på buss och spårvagn några gånger med
i huvudsak etniska svenskar som aktörer och jag minns inte dem så
noga som jag minns våldet och de känslor det utlöste. Nu har jag in-
te blivit misshandlad men jag tror mig kunna förstå vad som sker.
Det som upprör mig mest är att det sitter massor i en buss som inte tar
en ensam grabb i försvar. Det är ynkligt. Frågan är vilken etnisk härkomst
de hade som inte agerade utan fegt satt och tittade ut genom fönstret.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: