leifsjoqvist

2013-11-22
11:16:00

Asexuell front
Mitt liv som asexuell visar sig inte bli så enkelt
som jag hade hoppats. När man talar om för
kvinnor att man är asexuell blir detta provocer-
ande. Det är som att man hamnar i samma grupp
som players och våldtäktsmän. Många kvinnor
är trygga i sin roll som objekt och om någon då
säger att det inte är objekt utan bara intressanta som
tänkande och sociala varelser blir det ett hot mot
deras vara. Myntet har två sidor.
En kvinna jag träffade svarade på min förklaring att
jag var asexuell att det var den bästa raggningsfras
hon hade hört.
De asexuella är väl i huvudsak lika få som vänstern
och då känner jag mig hemma. Det visar sig också
att denna minoritet har samma önskan som vänstern
att föröka sig genom delning, vilket ur ett evolutionärt
perspektiv borde vara bra då celldelning är grunden
till utveckling. Dock är inte social organisation samma
sak som biologisk.
I den asexuella gruppen finns ju två huvudgrupper. De
som inte har någon drift överhuvudtaget och de som ba-
ra ägnar sig åt självbefläckelse. Det är i den senare grup-
pen som problemen uppstår. Jag själv tillhör ju gruppen
heteronormativa självbefläckare och tar starkt avstånd
från i princip alla andra självbefläckare.
Det är som med allt annat, varför skall man göra livet enk-
elt när det kan göras svårt och komplicerat. Det är kanske
den viktigaste frågan för människan. Inom evolutionen är
man ju inte överens om ifall man går från ett komplicerat
vara till en ett enklare eller tvärsom.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: