leifsjoqvist

2013-11-06
13:43:42

Gerillakrig mot den nya tekniken
Man kan ju undra över hur vi skall överleva
den nya tekniken? Det nästan alla människor
vill är att leva i relation med känslor och kom-
munikation. Det nästan alla gör idag är att
leva detta livet genom filter. Smartphones gör
att männiksor står vid hållplatser och kommun-
icerar med ett plaststycke istället för den som
står närmast och är av kött och blod. Det säger
sig självt att det är lättare att kommunicera med
plast än med människor av kött och blod.Vi går
då också från det komplexa samtalet till den enk-
la kommunikationen som närmast uttrycks med
några få bokstäver.
Plasten ger hopp. Vi hoppas att det stora med-
delandet skall komma. Det som skall förändra
våra liv utan att inse att det kommer aldrig att
komma. Det är som med spel. Några få promille
vinner medans den förkrossande majoriteten står
där som förlorare.
Det finns allt färre oaser idag. Man kan alltid nås
och det förväntas att man alltid skall svara. Jag
kan få kritik av unga att jag aldrig svarar och då
kan det bara ha gått några timmar efter att de
skickat ett meddelande.
Denna stress kan märkas på en träning om jag
får ett SMS. Om jag inte genast svarar ser jag
hur spelare oroligt tittar på mig och att de mår
dåligt över att jag inte genast svarar.
Lasse Berg har skrivit om urbefolkningar och hur
de är. Det som dessa människor i huvudsak gör
är att de umgås i grupp. De kommunicerar, skrat-
tar och bekräftar varandra. Det är vår genetiska
programmering. Det är så det är meningen att vi
skall vara och umgås.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: