leifsjoqvist

2013-11-15
11:50:31

Mer män inom vården
Under 80-talet arbetade jag inom långvården. Jag tyckte om att
arbeta med gamla och i synnerhet de som ännu hade förmågan
att berätta om sig själva eller hade anhöriga som berättade om
sin släktings liv och öde.
Jag minns också en mycket alternativ morgonrutin som jag och
en finne som hette Sami hade. Vi delade upp två salar med sex
patienter på båda och så tog  tid på vem som kunde få upp alla
patienterna snabbast. Det var i huvudsak sängliggande patient-
er som hade blöja och ofta också uridom. Det var oftast så att
det läckt ut i sängarna så att allt var blött. Det var då rutin att ta
patienterna till duschrummet och tvätta av dem, torka dem , sät-
ta på blöja och uridom och slutligen klä dem. När det var klart
skulle de till dagrummet och i flera fall var det så långt gånget
att kommunikation på vanligt sätt inte längre var möjligt. När
alla patienter var i dagrummet bäddade man rent och plockade
undan allt som smutsigt. När detta var klart stannade vi klock-
orna.
Vid denna tid kom maskinerna in i vården. Det var liftar som man
skulle hissa upp de gamla i och allt detta för att slippa tunga och
för ryggen farliga lyft.
Vi sket i det. Vi bar dem till duschen och satte dem i duschstolar
eller la dem på duschbord.  Vi bar dem tillbaka och vi bar dem ut
till dagrummet.
Det blev mycket kroppskontakt och så gott som alla gav ett leende
i all hets om bättre tid.
Dagar när Sami inte var där skulle jag samarbeta med andra och
det var oändligt tråkigt, tog lång tid och ingen tyckte att det ar ann-
at än jobbigt och tråkigt oberoende  om det var personal eller pat-
ient.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: