leifsjoqvist

2013-11-04
16:47:55

Möten
Häromdagen gick jag till Selma Lagerlöfs Torg med en
väninna. Vi gick om hörnet och på toget stod det 25-30
unga män och alla med invandrarbakgrund. Hon ryckte
till. Hon upplevde det som hotfullt. Jag kände ju alla och
ropade högt om det var torgmöte för SD. Min väninna
såg inte det roliga i detta utan försvann snabbt bort.
Relation är ju grunden i hela samhällsbygget. Om man
känner sin miljö och om man utgår från att mötens oav-
sett är positiva landar man också nästan alltid i positiva
möten. Visar man rädsla, förakt, hat eller avsky i mötet
får man tillbaka det man ger.
Jag har varit i många svenska förorter och aldrig haft
några problem. Enda gången var för två somrar sedan
i Biskopsgården när jag stannade till vid en allaktivitets-
plats med ett hundratal unga och där några undrade vad
en svensk gubbe gjorde där. Den gången liksom en gång
i Rosengård finns alltid någon eller några som kunde rel-
atera till fotboll och löste upp alla knutar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: