leifsjoqvist

2013-10-09
00:23:55

Empati lärs in i verklighet
Jag retade mig för några år sedan oerhört på att barn
skulle lära sig emotionell intelligens. På ett föräldramöte
hamnade jag i konflikt med en nyreligiös kvinna som
menade att världen skulle räddas om barnen lärde sig
att hantera känslor. Det påminde om fredsfostran som
skulle in på skolschemat under 80-talet. Tanken är att
vi bara styrs av tankar och att det är onda tankar som
styr världen. Den som tror det borde läsa in sig på Himm-
ler. Denne man som kan karaktäriseras som bland det
ondaste denna värld sett som chef för Gestapo och den
drivande bakom koncentrationslägren. Privat var Himmler
en god familjefar och han var ordförande i Tysklands
djurskyddsförening.
Det går att babbla om moral hit och det men det är i prakt-
iken det avgörs. Hur många moralister har inte suttit och
ruttnat i ensamhet och varit stolta över att de inte vågat
leva och stolta över att de i denna livsförnekelse jagat
alla som vågat pröva livet.
Jag tänker empati. Mitt dotter som jobbar på ett dagis i
en av de mindre väl situerade stadsdelarna i Johannes-
burg berättade att de brann i området där hon bor. Hon
fick tag i en liten tvåårings som klamrade sig fast vid hen-
ne och vägrade att släppa taget. Vilka känslor väcker inte
det? Tror någon att man kan prata om svarta som mindre
värda efter en sådan upplevelse?Jag ser bilder på henne
och underbara lekfulla barn i en fattig miljö och förstår att
det väcker tankar i henne om otillräcklighet. Varför skall
dessa barn ha det så svårt?
Idag hade jag lektion och i klassen finns en flicka med svår
epilepsi. Hon fick ett nafall under lektion och det var fasci-
nernade hur lyhörda barnen var. Alla slutade med stojet di-
rekt. Det blev alldeles tyst för de visste att hon behövde det.
Genast var en grupp framme och hjälpte till. Dock inte fler
än nödvändigt. De andra väntade på avstånd men koncen-
trerat som om det var något som skulle behövas göras. De
har lärt sig detta praktiskt. De har upplevt och känt in.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: