leifsjoqvist

2013-10-20
13:01:00

Exempel
Moderaterna är en organisation som slimmats efter
principerna i New Public Management. Oavsett om
Reinfeld och Borg bryter mot principen om att vara
ett renodlat skattesänkarparti hörs inte ett uns av
kritik. Alla är överens och det är påbjudet att man
skall vara det. Det skall inte finnas några sprickor
i muren där ondskan kan ta sig in och förstöra org-
anisationen.
Socialdemokraterna gör på samma sätt. En kritisk
röst som Juholts knäckte man genom att undermin-
era honom som person. Man angrep honom inte po-
litiskt utan genom hugg i ryggen och utanför den off-
entliga scenen. Uppgifter om hans lägenhet eller om
konstiga och illa underbyggda uttalanden kom inifrån
det egna partiet. Man kan också se hur partiet söker
få bort en krtisk röst som Sommestad som trots stort
folkligt stöd lyfts bort från valbar lista. Hon är lite för
egensinning och följer inte partilinjen tillräckligt.
Det slår mig att både moderater och socialdemokratin
lärt sig av Lenin. Ja, att New Public Management är
uppkommen ur Lenins partiteori och då i synnerhet
det som handlar om demokratisk centralism. Det sen-
are handlar alltså om att när partiet tagit ett beslut är
det upp till alla att lojalt följa beslutet oavsett vad man
tycker om det( om det var något jag hade svårt för var
det just detta. Jag skulle försvara saker som absolut
var emot.och jag skulle göra the för ett greater good).
Sålunda kan man se att nyliberalism och leninism i
mycket sammanfaller vad det gäller det praktiska ut-
förandet av bestämd politik.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: