leifsjoqvist

2013-10-27
01:22:00

Flyktingar
Så länge jag har levt har jag lyssnat till folk
som varit skeptisk eller hatisk mot den andre.
Romer och tattare har jag fått höra sedan barns-
ben är särkilt förhatliga. Det har kommit från
nära och från högre ort. Den typen av rasism
är särskilt djup och den kommer från alla håll.
Det finns en annan tanke om flyktingar som inte
är ett utslag av rasism utan egentligen motsatsen.
Den fanns inom vänstern(till vänster om VPK) och
gick ut på att man skulle inte fly sitt land utan ta kamp-
en där man var. Flyktingar var ju för veklingar. Det
var ju inte hårda marxist-leninister som flydde sitt
land så vad skulle vi med dem till.
Jag har inte stött på den tanken under de senaste
25 åren men så lyssnade jag Ring P1 och en man
säger att han har svårt för flyktingar som är män i
sina bästa år som lämnat fru och barn och själva
söker skydd. Han menade att de skulle ha stannat
och tgait kampen.
Det är ju något att tänka på.
Å andra sidan är det ju lätt att fördöma ett dylikt be-
teende utifrån vår svenska verklighet där ingen eg-
entligen utsatts för politisk förföljelse sedan andra
världskriget.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: