leifsjoqvist

2013-10-23
17:28:00

Musik påverkar
Det finns de som säger att hårdrocken skapar destruktivt
beteende och de som säger motsatsen. Jag skulle vilja
lägga mig mittemellan.
Om jag som i förra veckan cyklar till Stenungsund skiljer
det 45 minuter i åktid beroende på vad jag lyssnar på. Om
jag sätter på Cat Stevens går det långsamt men om jag sätt-
er i Avantasia eller Dragonforce går benen automatiskt fortare.
Jag känner en direkt påverkan  beroende på vad jag lyssnar
på. Idag kände jag mig lite deppig och slängde in "Valley of the
damned" med Dragonforce. Reaktionen är omedelbar. Håret på
mina armar reser sig och jag känner bokstavligen hur jag fylls
med energi. 
Så visst påverkar musiken. När jag laddar CD-spelaren med 
tung hårdrock händer något. Min acceptanströskel mot bilist-
er sjunker direkt till noll och det handlar inte om förhandling
vid konflikt i trafiken utan om total konfrontation.
När jag cyklade upp till Stenungsund laddade jag med tre plattor
av Avantasia. Det var Metal Opera 1 och 2 och The scarecrow.
Under resan hade jag fyra konflikter med bilister som inte förstod
att lämna företräde. De fick fingrar och ord som uttryckte det djup-
aste förakt. Adrenalinet pumpade. 
På vägen hem hade jag inga tider att passa så det blev Ommadawn
av Mike Oldfield och "Til' We Outnumber 'em" en samlingskiva där
sångare tolkar Woody Guthrie. Vägen hem tog som sagt 45 minuter
längre och var helt utan konflikter.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: