leifsjoqvist

2013-10-12
23:38:41

Sekvenser
Igår stod jag ute och rökte vid Stenungsbadens hotell.
Sverige hade precis slagit Österrike och jag var närm-
ast euforisk. Zlatans avgörande mål var ju som en en-
da lång utlösning. En grupp män stod en bit ifrån. De
kom från en stor transnationell koncern och såg ut att
vara män en bit in i karriären. Två av männen spydde
galla över Zlatan. Han var fan inte svensk, han var obe-
haglig och inget skulle få dem att känna glädje över att
han gjort mål, inte ens ett mål som tog Sverige till ett
play-off om en VM-plats. VM i fotboll är den största en-
skilda händelse som inträffar på vår jord vart fjärde år.
Jag cyklade hem och i Kode stannade jag för att dricka
och röka lite. Jag fick ett SMS. En vän skrev att han var-
it med om en synnerligen obehaglig händelse. Vid en
spårvagnshållplats hade två poliser brottat ner en ung
man som inte gjorde motstånd. hans vänner gjorde ing-
et motstånd.De slog den unge mannen som låg ner och
hade fått handbojor. Min vän försökte gå emellan men
blev bryskt undanknuffad och varnades för att han också
skulle bli arresterad. Det var övervåld. Poliserna vägrade
att uppge sina namn. Jag undrar vad som rör sig i polisers
huvud. Om de tror att alla unga de möter är potentiella mör-
dare eller med i kriminella gäng så blir det naturligt att ban-
ka på lite extra för att markera.
Så kom jag fram till Selma Lagerlöfs Torg. Jag köpte en
morotsjuice och rökte. På bänken framför mig satt en myck-
et välklädd man i någon slags väntan. På parkeringen stod
fyra unga män och kommunicerade som unga män brukar
göra, alltså de skriker till varandra, tjoar och jag undrar ibland
hur de kan få något ut av all denna till synes ordlösa ljudmas-
sa. I vilket fall startade två av dem sina mopeder vilket lät rätt
jävligt de också. De åkte mot mig stannade och hälsade som
vanligt är bland unga invandrarmän och for sedan iväg. Då
reste sig den välklädde mannen och gick till sin fina nya bil
och jag förstod att han inte vågat gå till den när de unga män-
nen stod där.
Jag kom hem. Satte på kaffe och gjorde några smörgåsar och
inmundigade detta och rökte. Jag gick till min vildvuxna tomat-
planta och såg att jag fått min första röda tomat. Det är lite lycka
det.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: