leifsjoqvist

2013-09-27
12:42:16

Att läsa
På bokmässan intervjuas bokamabassadörer. De säger att
läsandet mer än halverats under de senaste fem åren. Det
är framför allt pojkar som inte läser. Orsaken är att deras
pappor inte gör det. Oslo bibliotek släppte en undersökning
som visar att det går tio kvinnor på varje lånande man. Det
är tydliga siffror.
Jag är uppväxt i en familj som inte läste. Farsan hade dock
dock böcker. Han mer eller mindre tvingades köpa böcker
av de fackliga bokombuden som var vanliga på våra arbets-
platser förr. Då kämpade fackföreningsrörelsen med att ut-
bilda sina medlemmar. Då ansåg man att kunskap är makt.
Min morfar läste och det skapade en lust hos mig. Sedan var
det en god vän vars bror läste och det skapade en yta för läs-
ning. När vi var runt 15 uppstod en konkurrenssituation om
vem som läste mest. Ett tag var det närmast ångestladdat då
dygnet bara har 24 timmar. Det fanns ju exempel på snabb-
läsare som Artur Lundqvist och Sven Stolpe vilka läste 1500
sidor varje dag. Tre tjocka romaner om dagen var ju inte dir-
ekt en målsättning som gjorde mig lätt i sinnet,
Jag hade perioder när jag åkte upp till Värmland för att bara
läsa under veckor. Jag promenerade några mil om dagen och
sedan bara läste. Det fanns egentligen inget annat mål i det
än att få kunskap.
Med det politiska kom också viljan att läsa politisk litteratur och
där var Samir Amin och Den globala kapitalackumaltionen en
stor ögonöppnare. Jan Myrdal. Andres Ehnmark och Sven
Lindqvist blev ju sedan följeslagare och deras ätt att skriva
blev ju ren lustläsning.
Just lusten är ju en drivkraft vid läsande. Man skall längta till
läsande.
Mina största läsupplevelser är ju när jag rubbas i mitt inre, när
känslan blir så stark att tårar kommer. Det händer inte så ofta
men vid några tillfällen har boken tagit över mina känslor.
De starkaste läsupplevelserna är följande:
Ondskan-Jan Guillou
Historien-Elsa Morante
Samhällets olycksbarn-Victor Hugo
Brott och straff-Dostojevski
Utvandrarsviten-Vilhelm Moberg
Bröd och vapen-Dag Solstad
Här under polstjärnan-Väinö Linna
Hundra år av ensamhet-Gabriel Maria Marquez
De sex delarna om diktatur och uppror av B Traven
Berättelse om sju hängda-Leonid Andrejev
Frydenholm-Hans Sherfig
Peller Erövraren och Morten Röde- Martin Andersen Nexö
Det sjunde korset-Anna Seghers
Nej, det går inte. Det bara kommer fler och fler böcker som
vill ta plats.  Att läsa är ett sätt att leva och jag förstår inte
hur man kan vara utan.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: