leifsjoqvist

2013-09-25
12:58:00

Den ignorantes råd
På radion lyssnar jag till en kvinna som säger att allt som krävs är lite "sunt förnuft". Jag osäkrar mitt vapen när jag hör någon ge detta råd. Efter 30 år inom vård och omsorg har jag hört just detta om sunt förnuft. Det finns också inom skolans värld. Den som använder sunt förnuft som en allmän beskrivning brukar vara en ignorant människa. Det brukar användas när saker problematiseras, när man pratar om att ändra metoder, när man pratar om att se människor på ett annat sätt än det invanda. När gammalt skall ersättas av något nytt då drar den förändringsrädde till med att allt som krävs är "sunt förnuft". När privilegier hotas använder den rädde att det sunda förnuftet skall råda. Den som använder sunt förnuft säger egentligen:gör som jag vill då blir allt bra, eller, vi gör som vi alltid gjort det har ju fungerat. Det är ju ingen slump att Skattebetalarnas förenings tidning heter just Sunt Förnuft. Det finns en fantastisk bild på detta med sunt förnuft. En man har vänt sin båt och målar i aktern in Common sense. För honom blir det ju sunt förnuft att måla in bokstäverna så som han ser det. Det är ju bara det att när han sedan sjösätter båten kommer ju namnet att vara upp och ner.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: