leifsjoqvist

2013-09-03
18:00:53

Förrädaren
Jag träffade A för närmare trettio år sedan. Han var en trevlig man.
Jag var intresserad av Eritrea i allmänhet och kamp i tredje världen
i synnerhet och A kom från Eritrea och hade deltagit i kampen.
Vi umgicks och pratade mycket. Jag vet att jag en gång på 3ans
spårvagn höll på att råka i slagsmål för att någon ljushuvud skrek 
"jävla neger" efter honom.A blev då förbannad på mig för att jag inte
lät honom lösa hans egna konflikter.
Det gick en tid och flera eritreaner dök upp på Lillhagen. Jag märke
att de aldrig pratade med A. jag frågade A om detta men han sa att
det berodde på att de kom från olika folkgrupper.
Till slut frågade jag en av de andra eritrenaerna om vad som stod på.
Han gick som katten kring het gröt men till slut kom det fram att A
var Etiopier och att han misstänktes för att vara agent åt det Eiopiksa
ockupationsmakten.
Jag konfronterade A med det och han berättade att han var satt under
press då regimen i Etiopien höll hans familj som gisslan.
Jag vet inte än idag vad som var sant. Jag slutade att umgås med A.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: