leifsjoqvist

2014-04-04
11:25:27

Sorgligt
Det finns 700000 människor i Sverige med finskt påbrå. Det
är en stor del av vår befolkning. Idag i P1-morgon säger pro-
gramledaren: Nu skall vi prata om finsk film. Det är inte så
många som vet något om det. Jag kan inte komma på att
jag sett finsk film.
Det är sorgligt.
Kanske skulle man låtit någon annan haft hand om just det
inslaget.
De stora namnen inom finsk film är ju Aki och hans bror Mika
Kaurismäki som gjort massor av film som också nått internat-
ionell marknad.
Vi har Rauni Mollbergs Jorden är en syndfull sång som kom 1973
som var det årets stora film i Sverige.
Ett stort antal krigsfilmer har gjorts . Edvin Laine gjorde Den okände
soldaten 1955, Pekka Parikki gjorde Vinterkriget 1989 och Claes
Olsson gjorde Slaget om Näsilinna 1918  2012 för att ta några ex-
empel. Tidigt 70-tal sändes en rad filmer av Jörn Donner vilka väck-
te uppmärksamhet och min morfar vara mycket intresserad av det-
ta. Orsaken till denna uppståndelse stavas naket. Min morfar tyckte
absolut att pojkar tidigt skulle lära sig om de viktiga sakerna i livet.
Min salige morfar uppskattade min dåvarande fru mycket. Han träff-
ade henne bara en gång men hon var en bra kvinna enligt honom.
Han pratade aldrig med henne men hon hade stora bröst.
Det är sorgligt att vi inte ens klarar av att skapa ett utrymme för ens
finländsk film. Det är ett grannland med en mycket intressant histo-
ria. Många av våra medborgare kommer därfrån och ändå vet vi
nästan inget annat om dem.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: