leifsjoqvist

2014-08-23
01:04:01

En jobbig dag
Jag har under senare tid erfarit att jag skulle
vilja göra något annat i mitt liv än det jag gör
för tillfället. Fotbollen har givit mig stor glädje
men jag börjar bli trött. Jag har inte riktigt ork-
en kvar att möta alla de konflikter som är var-
dag i fotbollsmiljön.
Det är spelare, ledare, lag, förbund eller skola
och elever som drar åt olika håll och är man in-
te elastisk dras man sönder.
En orsak kan ju vara, oftast självvalt, att jag helst
jobbar själv oavsett grupper.
Det säger sig självt att vid tillfällen där det uppstår
konflikter på olika håll och man bara kan vara på
ett är man otillräcklig.
Det är nu inte någon större konflikt i mitt inre. Under
senare år har jag tillförskaffat mig en närmast budd-
istisk  livssyn : det som sker det sker.
Vad som däremot inte är så buddistiskt är jag lättare
förlorar tålamodet. Mitt pedagogiska credo faller isär.
Jag avstår att lära ut och går hellre vidare.
Frågan är om jag är del av en större samhällstruktur
där människor får svårare att se eller hitta mening, ell-
er om det bara är ett personligt. Kanske är det bara en
naturlig kris som kommer emellanåt och som är till för
att tydliggöra vad man håller på. Krisen brukar ju skär-
pa till sinnena.
Det som förändras med åren, åtminstone för mig, är att
jag inte låter det spilla ut över andra saker i livet.
Jag kan släppa det när jag ut genom dörren. Jag kan sova
utan att tankar håller mig ofrivilligt vaken. jag låter inte kris-
en komma innanför huden. Det får vara där den är.
En tanke som väckts och som jag aldrig trodde skulle bli
verklighet är att jag skall flytta ut på landet och bara leva
av det som jag odla eller få via husdjur eller eventuellt jakt.
Röja lite skog för att få lite pengar. Det känns som om det
skulle vara ett bra sätt att leva tills döden skiljer mig från liv-
et.
Kanske alla tankar kommer utifrån att jag haft en jobbig och
lång dag. Kanske är jag på banan imorgon igen. Kanske jag
kommer på ett nytt projekt på måndag.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: