leifsjoqvist

2014-08-10
21:51:00

Vem blir nazist
När jag läser Michael Schmidts bok The new Reich från 1993
om tyska nynazister slås jag av vanligheten bland de män och
kvinnor han umgås med. Han avslutar projektet i förtid då han
kommer på sig att tycka om de människor som han kommer att
skriva om som odjur. Nästan alla är arbetare och barn till arbet-
are som vill ha ett bättre liv.
Deras motsats är mördaren Hampus Hellekant(bytte namn till Karl
Svensson)en liten överklasspojk som fascineras av de blanka stöv-
larna och övermänniskoidealen. Han mördade syndikalisten Björn
Söderberg 1999.
På Facebook ser jag två unga grabbar som uppmanar till demon-
stration för Svenskarnas parti. De är väldigt lika med några års
mellanrum. De gick i klasser där de var enda etniska svenskarna.
De var inte mobbade(vad jag kunde bedöma)men tyckte att de in-
te fick den plats de ville ha. De hade vanliga föräldrar som var eng-
agerade i hur det gick i skolan. Vanligt folk.
Så varför blir man nazist?
Vad är det i denna soppa av övermänniskoideal, raslära, och en rom-
antisk syn på historien. Till det Auswitch.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: