leifsjoqvist

2014-02-20
13:11:17

Den verkliga terrorismen
Häromdagen kördes en cyklist ihjäl i Belgien.
Tävlingscyklisten Tomas Löfkvist säger:
"Känslan är att folk försöker ha ihjäl oss."
"Jag tvivlar på att folk inser konsekvenserna
 att köra på en cyklist."
"Jag anser att trafiksituationen har blivit mycket
 sämre för oss cyklister. Framför allt upplever jag
 det i Sverige när jag tränar där."
Det gör något med folk när de hamnar bakom ratten.
De anser att de äger vägen och ser cyklisten som
något som inte borde vara där. De anser att ett jäm-
bördigt förhållande gäller med 1000kg bil och 10kg
cykel.
Där cyklisten inte bara tar hand om sin egen kropp utan
också tar ansvar för miljön gör bilisten den totala motsats-
en.
Bilisten har samma förhållningssätt till cyklisten som
nazisten har till juden.
Inte ens jämställdhet räddar oss här. Kvinnor och män
fyller samma roll i jakten på den oskyddade cyklisten.
Det är märkligt att man kan vara mer upprörd över att
få en rispa på bilen eller få den nedsölad med blod än
ett liv som riskeras med ovårdad körning med bil.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: