leifsjoqvist

2014-02-28
01:22:38

Ett jävla tjafs om ras
Ett av de sämre uttrycken för en vänstern som kör upp huvudet
i röven är den som vill vända på rasbegreppet och använda den
radikalt. Alltså bara de som är utsatta för rasismen kan uttrycka
en autentisk kamp emot den.
Frågan är vad det gör med mig. Jag bor i en stadsdel som varit
präglad av social oro men som hämtat sig genom framför allt ett
bra projekt:Backa BK. Unga invandrargrabbar organiserad och ska-
pade ett eget lag där också en egen lokal blivit verklighet efter att
i två år vistas i min klubb Hisingsbacka FC. Jag har under hela den-
na tid givit stöd till dem och hjälpt till när de frågat. Vi har under res-
ans gång inte diskuterat så mycket etnicitet utan om makt och mot-
makt.
Då jag är uppväxt i en arbetarfamilj kan jag de sociala markörerna
och vet vad exklusion betyder. Skulle då det förhållande att jag är
en vit medelålders man exkludera mig att ta kamp eller kämpa för
bättre förhållanden?
Jag skulle säga att de som vill ha rasdiskussionen och kritiserar de
som kritiserar rasismen utifrån ett vitt medelklassperspektiv gör de
från ett blattemedelklassperspektiv.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: