leifsjoqvist

2014-02-11
22:37:19

Film för filmens egen skull
Peter Greenaway är en regissörer som inte styrker någon
medhårs och jag blir inte riktigt klok på om detta är bra ell-
er om det bara är intellektuell porr för övre medelklass.
En sak är säker. Greenaway gör film. Han använder formen
som få andra.
Jag har inte sett alla av hans otaliga kortfilmer och inte hell-
er alla långfilmer. Av de jag sett är det filmer som skapat ut-
rymme i  mitt minne och de lever kvar. Tecknarens kontrakt,
Arkitektens mage, The Pillow book, Dränkta i nummerordning
och kanske i synnerhet Kocken,tjuven,hans fru&hennes älskare.
Den enda film som jag bara inte begrep var Shakespearetolk-
ningen Prospero´s books.
Det finns ett tema i hans filmer. De goda belönas inte, de onda
bestraffas inte och de fattiga skymfas. En världsbild.
Jag skall nu ge mig på hans tolkning av Charles Darwin från -92.
Musiken från Tecknarens kontrakt av Michael Nyman(Pianot)
är riktigt bra. Lyssna här
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: