leifsjoqvist

2014-01-03
12:20:20

falskt medvetande 2
När jag läser på FB-sidan "Vi som var unga på 70- och 80-talet
i Hisingsbacka" slås jag över att jag inte delar bilder med dem
som skriver där. Där handlar det om att minnas musik, TV,film,
och sätt att leva(handlar om fest)som inte var mitt.
Någon skrev att 80-talet var det bästa av alla decennium.
Jag anser att 80-talet var värre än nidbilden av Medeltiden. Det
var ett decennium som präglades av en reell kommunism som
höll på att gå i graven och om en rovgirig nyliberalism som höll
på att at över. Detta gav en kultur som gömde sig i skyttegravar-
na och höll sig undan.
Musiken på 80-talet var synt och meningslös popmusik som idag
framstår som anemisk. Det var tomhet med lager av smink för att
dölja samma tomhet.
Filmen präglades av seriefilm och stora tomma produktioner vilket
lämnade en känsla av att blivit lobotomerad.
Litteraturen var introvert och lämnade fältet öppet för nyliberalismen.
Kommentarerna på FB-sidan bevisar det ovanstående. Minnena som
redovisas handlar om varumärken, kända TV-serier och filmer och ing-
en minns något om politiska skeenden. Någon skriver att hon älskar
Coca-Cola.
 
Jag minns ett sökande ut från den kvävande kommunistiska som inte
längre hade svaren på frågorna som ställdes. Jag minns mordet på
Palme och ett land som var i gungning och hur socialdemokratin tog
steget fullt ut och blev ett öppet borgerligt parti. Det var en tid som
väntade på att internet skulle komma och förändra sättet att kommun-
icera.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: