leifsjoqvist

2014-01-21
12:40:52

Hur skulle en revolution förändra livet?
När jag var runt 20 år gammal ansåg jag att en revolution var
nödvändig och att den radikalt skulle förändra livet. Nu 35 år
senare och med en längre erfarenhet av livet är jag inte så
säker längre.
Vad skulle förändras?
Det finns två viktiga nivåer.
Det stora livet och det lilla.
Det stora livet skulle självklart förändras. Om revolutionen skulle
ske idag skulle det vara en katastrof då en minoritet skulle tillför-
skaffa sig makten och inte kunna behålla den utan stor repression.
Väldigt få, ja extremt få, bejakar en sådan utveckling.
Men låt oss säga att det under en nära framtid skulle uppstå en
stor folklig rörelse som av olika orsaker genomdrev en revolution
vad skulle då bli bättre och för vem?
De viktiga sakerna i det egna livet tillhör ju det lilla livet.
Skulle man få knulla mer?
Skulle man få fler vänner?
Skulle man få bättre mat och bättre öl?
Skulle litteraturen och filmerna bli bättre?
Skulle jag få bättre relation med familjen?
Skulle jag kunna lyssna till bättre musik?
De flesta svaren blir nog nekande.
Jag tänker då på personer som viger en stor del av sitt lv till
att vilja förändra. Kritiker av olika slag. Författare och journa-
lister. Skulle de få det bättre.
Troligen inte.
Tänk på alla de intellektuella i USA som ändå kan försörja sig på
sin kritiska livshållning. De kan leva gott på att vara kritiska och
inte behöva ta så mycket taktiskt hänsyn. Hur skulle de förhålla
sig till den makt som istället skulle komma och som de skulle va-
ra en del av? Hur skulle då deras liv bli?
En historisk sanning är ju att revolutionen äter sina barn.
En förklaring till det är att inget blev så mycket bättre för många
av de som vigt sitt liv åt förbättringen och i många fall blev deras
liv sämre efter förändringen.
Så oavsett revolution eller inte har varje människa ett ansvar att
göra det bästa av sin stund på jorden. det är inte alltid som de ytt-
re betingelserna har en avgörande betydelse.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: