leifsjoqvist

2014-01-31
11:15:57

Omedveten humor
Jag lyssnade på ett reportage om Mao i P1 nu på morgonen.
Dagens styrande kommunistiska parti använder Mao i sin pro-
paganda  trots att inget av det Mao står för finns kvar i dagens
statskapitalistiska Kina. Det Mao en gång varnade för, att en
personkult skulle skapa skygglappar, bedrivs idag för fullt ut
av dagens styrande.
Riktigt roligt blir det när en talesman förklarar att Mao hade
70% rätt och 30% fel. Exakt så förhöll sig Kina under Mao
till Stalin. De ansåg med samma procentsatser att Stalin i
huvudsak var en reko kille.
De tidiga målningarna med Mao visade honom med och bland folk.............
I reportaget sägs att Mao förbjöd popmusik. Det fick återverk-
ningar här i Sverige. SKP ansåg att pop- och rockmusik var
borgerlig musik och det skulle vi inte lyssna på. Jag köpte det-
ta under något år men likafullt lyssnade jag på Springsteen
(Born to run), Lou Reed eller Genesis(framför allt Genesis)
på mitt rum. jag var alltså inte övertygad om att den store rors-
mannen hade rätt. I ett försök att rädda Mao påstod en del att
det var De fyras gäng som låg bakom allt dåligt i Kina. Mao var
helt oskyldig och användes som alibi. Fan tro´t.
Detta med dubbla agendor är väl egentligen något djupt män-
skligt. Det är svårt att till fullo leva upp till sina ideal.
....i alla målningar under och efter kulturrevolutionen blev han till en Gud. Upphöjd över massorna
och inte sällan med en gloria.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: