leifsjoqvist

2014-07-15
00:36:12

J D Salinger
SvT visade en mycket bra dokumentär om författaren
J D Salinger som skrev Räddaren i nöden 1951 och som
blev hans enda publicerade roman.
Denna bok som omgärdats med så mycket men som när
jag läst den visade sig vara...ingenting,
Jag läste Räddaren i nöden som 20-åring och jag förstod
ingenting. Var fanns rebellen? Var fanns revolten? En liten
överklasskille som känner sig förråd av vuxenvärlden är väl
ändå pinsamt lite för att göra den till det monument den bli-
vit? Jag läste den på engelska för några år sedan då det åt-
er skrevs en massa om den men inte blev jag klokare av det.
Tre kända mördare Chapman(Lennon), Hinckley(Reagan)och
Bardo(Rebecca Shaeffer, en aktris)sa att de inspirerats av
Catcher in the rye. Men vad i boken skulle ha inspirerats dem
till att mörda? Kunde de inte valt vad som helst? Var inte bara
valet av boken för att den var känd?
Jag som läste Moberg, Andersen-Nexö eller Myrdal behövde
inte den typen av individuellt uppror mot konvenansen som
Salinger erbjöd.
Salingers liv däremot är en helt annan historia. Dokumentären
är mycket välgjord och Salingers tidiga liv med ständiga uppror
och relegeringar och sedan hans 299 dagar vid fronten i slutet
av Andra Världskriget (där han mot slutet fick en mental kollaps)
och hur detta formade resten av hans liv. Det är en spännande
historia om än inte mycket att ta efter.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: