leifsjoqvist

2014-07-12
00:26:26

Nya skjutningar
När jag låg uppe i Delsjön och irriterade mig på ungdomar
som måste spela sin skitmusik för hela världen ringde tele-
fonen. Det var polisen som ringde och ville höra om vad jag
hade för reflexioner runt mordet i Skogaberg 19/6. Jag hade
inte mycket att ge henne. Det var en match på Gratts Arena
mellan oss och Utsiktens juniorer. Det stora för oss på och
runt planen var att en spelare i Utsikten vred av ett ledband
eller liknande och hämtades av ambulans. Vi som stod vid
sidan reagerade på att det kom polisbilar och piketer men
jag är så avtrubbad att jag bara såg det som vardag. En ung
man kom med hög fart på MC-liknande fordon och körde ba-
kom oss och han dolde sitt ansikte med huvan vilket vi alla
reagerade på. Det var skumt. Kände dock inte igen honom.
Skumt var också att han åkte mot brottsplatsen inte från.
Jag hade alltså inte så mycket att ge.
När jag cyklade hem ringde det när jag var i Gamlestaden och
en vän meddelade att det varit en skjutning vid Backavallen.
Någon hade blivit skjuten i bena. När jag sedan rullade in i
Backa var det avspärrningar vid infarten till Wadköpingsgatan.
Jag begriper inte var journalisterna i GT och GP fick Backavall-
en ifrån. Men jag vet att vi blir stigmatiserade när det står såd-
an falsk skit. Redan förra gången vid skjutningarna på Jakobs
gata var det föräldrar som inte lät sina barn gå och träna.
Jag stannade till vid en polis vid den nedre avspärrningen och
frågade vad som hänt. "Jag vet inte så mycket", svarade han
och hänvisade till medierna med ett snett leende.
Någon är jävligt förbannad i vilket fall. Den skjutne, om nu Flash-
bak är att lita på, tillhör samma gruppering som de tidigare skjut-
na.
Det tragiska med dessa figurer är att det hatar polisen och de hat-
ar massa annat med det enda de har i huvudet är att hämnas på
sandlådenivå och berika sig själva oavsett vilket lidande de lämn-
ar efter sig. De drömmer om att bli nya Tony Montanas men glöm-
mer maffians oskrivna regel "skit inte där du äter!.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: